Khamis, 26 September 2013

Cegah selsema dengan pengambilan vitamin C



Ketika musim hujan, kadang kala kita akan akan mengalami selsema. Dari kita kecil lagi kita disuruh mengambilan buah oren untuk mengurangkan selsema. Kenapa buah oren? Sebab dalam buah oren mengandungi vitamin C yang tinggi. Vitamin C amat penting untuk meningkatkan sistem imun. Alhamdulillah saya suka makan buah oren dan pada masa yang sama saya tidak suka makan ubat selsema sebab akan mengantuk dan pada masa yang sama saya mengelakkan diri dari mengambil ubat. Tapi selagi selsema tidak sembuh tak kan kita nak makan buah oren banyak-banyak sampai sakit perut. Hehe.

Alhamdulillah dalam Shaklee ada supplement Sustained Release Vita C 500 mg dan Chewable Vita-C Plus 100 mg. Kenapa ada dua jenis, nanti akan saya jelaskan. Vitamin C amat penting dalam pengambilan harian kita dengan sebab meningkatkan sistem imun. Ia membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik dan membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman. Selain itu dibawah adalah senarai manfaat utama vitamin C.

  • Merangsang pembentukan kolagen
  • Memperbaiki simptom pendarahan- Gusi berdarah, kulit kering, ruam dan pemulihan kecederaan yang lambat
  • Memerangi kanser
  • Mencantikan kulit- kulit lebih cerah dan melambatkan penuaan.


Dalam sehari badan manusia memerlukan 500 mg vitamin C. Namun pengambilan makanan seperti buah-buahan tidak mampu menampung keperluan vitamin C kerana kandungan vitamin C akan makin berkurangan selepas dipetik. Pengambilan suplement tambahan membantu menampung keperluan vitamin C. Shaklee telah mehasilkan tablet yang mampu membebaskan vitamin C secara berterusan dalam badan manusia dengan pengambilan Sustained Release Vita C 500 mg sebiji sehari selepas makan. Namun ada sesetengah orang tidak suka menelan supplement, kerana itu Shaklee telah melancarkan Chewable Vita-C Plus 100 mg dengan mengambil 3 biji sehari.

Nor Amirah
Shaklee ID:963255
SMS/WHATSAPP
019-6960386

Tiada ulasan:

Catat Ulasan