Jumaat, 10 April 2015

10 MAKANAN PEMBAKAR KALORI



Ramai rakan-rakan diluar sana yang mahu kurus. Mahu menurunkan berat badan. Selain bersenam, kita perlu menjaga pengambilan kalori harian kita yang masuk di dalam badan. Selain menjaga pengambilan makanan, kita juga boleh mengambil makanan yang boleh membakar kalori yang sudah ada di dalam badan kita. Di bawah antara makanan-makanan yang membakar kalori.
 
LIMAU GEDANG
 
Ia dapat meningkatkan metabolisma dan membakar lebih banyak kalori. Buah ini juga mampu membuat anda berasa cepat kenyang kerana is kaya dengan serat yang membantu menstabilkan paras gula dalam darah.

SADERI

Daun saderi adalah makanan rendah kalori. Namun, ia perlu digabungkan bersama menu sihat lain kerana sayuran ini tidak mengandungi mineral dan nutrien yang diperlukan oleh tubuh.

BIJIRIN PENUH

Kajian menunjukkan bijirin penuh adalah lebih sihat berbanding bijirin halus kerana ia mengurangkan risiko serangan penyakit kronik. Ia juga amat baik untuk diet kerana kaya dengan vitamin, mineral dan karbohidrat, namun rendah lemak.

TEH HIJAU

Ia adalah penggalak metabolisma terbaik kerana kaya dengan antioksidan. Minuman ini juga dapat membantu untuk mengurangkan berat badan dan kolestrol serta baik untuk fungsi otak.

OMEGA-3

Kajian saintifik menunjukkan omega-3 bertindak sebagai pengawalselia metabolisme. Ia adalah asid lemak yang tidak dihasilkan oleh tubuh dan hanya boleh diperoleh melalui pengambilan ikan seperti tuna serta salmon dalam menu harian.

KOPI

Kafien yang terdapat dalam kopi sebenarnya dapat meningkatkan kadar denyutan jantung sekaligus membolehkan lebih banyak kalori dibakar. Kandungan kafien juga dikatakan mampu menjadikan individu lebih bertenaga selain memperbaiki aliran darah di bawah kulit.
 
 
AVACADO

Ia adalah pembakar lemak berganda mengandungi lemak mono tak tepu yang dapat meningkatkan kadar metabolisme. Buah ini juga dapat mengurangkan risiko sakit jantung, strok dan paras kolestrol dalam tubuh serta menyembuhkan luka.


MENU PEDAS

Pengambilan makanan pedas atau berempah dikatakan dapat membantu membakar kalori dengan cepat dan ia juga dapat mengurangkan nafsu makan.

BIJI CHIA

Ia kaya dengan protien, serat dan omega-3 yang dapat meningkatkan kadar metabolisme serta mengurangkan selera makan. Makanan kesihatan menyerupai biji selasih ini perlu direndam selama kira-kira 15 minit sebelum diminum atau dicampurkan dalam menu lain termasuk salad.


KACANG BRAZIL

Kajian mendapati ia mampu meningkatkan kadar metabolisme dengan cara menukar hormon tiroid asas kepada T3, sejenis hormon tiroid yang aktif. Ia juga dapat membantu melawan selulit dan meningkatkan sistem imun tubuh.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan